Sfaturi gramaticale (26) – conjugarea verbului „a iubi”

Este trist – toată lumea spune „te iubesc”, dar când vine vorba de promisiuni, citeşti din ce în ce mai des, greşit de altfel, „te voi iubii”...
.
Infinitiv: a iubi
gerunziu – iubind
participiu, supin – iubit
INDICATIV
prezent imperfect perf. simplu perf. compus
eu iubesc iubeam iubii am iubit
tu iubeşti iubeai iubişi ai iubit
el/ea iubeşte iubea iubi a iubit
noi iubim iubeam iubirăm am iubit
voi iubiţi iubeaţi iubirăţi aţi iubit
ei/ele iubesc iubeau iubiră au iubit
m.m.c.p. viitor viitor anterior viitor II
eu iubisem voi iubi voi fi iubit o să iubesc
tu iubiseşi vei iubi vei fi iubit o să iubeşti
el/ea iubise va iubi va fi iubit o să iubească
noi iubiserăm vom iubi vom fi iubit o să iubim
voi iubiserăţi veţi iubi veţi fi iubit o să iubiţi
ei/ele iubiseră vor iubi vor fi iubit o să iubiţi
viitor popular Prezumtiv Conjunctiv
prezent perfect
eu oi iubi
oi fi iubind să iubesc să fi iubit
tu îi iubi îi fi iubind să iubeşti să fi iubit
el/ea o iubi o fi iubind să iubească să fi iubit
noi om iubi om fi iubind să iubim să fi iubit
voi îţi iubi îţi fi iubind să iubiţi să fi iubit
ei/ele or iubi or fi iubind să iubească să fi iubit
CONDIŢIONAL IMPERATIV
prezent perfect
eu aş iubi aş fi ştiut
tu ai iubi ai fi ştiut iubeşte!
el/ea ar iubi ar fi ştiut
noi am iubi am fi ştiut
voi aţi iubi aţi fi ştiut iubiţi!
ei/ele ar iubi ar fi ştiut

Un gând despre „Sfaturi gramaticale (26) – conjugarea verbului „a iubi””

  1. multumim pentru lectiile de gramatica oferite. ce bine ar fi sa le vada si cei care se cred ‘invatati’! am avut ieri o surpriza neplacuta: un profesor universitar a venit sa tina un seminar la sediul nostru. avea si o prezentare power point, iar intr-una din file trona maret cuvantul ‘CUNOSTIINTE’ scris cu rosu…

    Apreciază

Lasă un comentariu